Bouw 2021

Ook in 2021 zijn we van plan veel te gaan bouwen.

• Natuurlijk bouwen we “a Nice Place” in Kenia af. De bedoeling is om in het najaar de opening te gaan vieren, maar dat hangt allemaal van “het virus” af. (Zie hiervoor pagina Kenia 2019/2021.)

• We hebben een tweede woonhuis in Sri Lanka laten bouwen.

Het graafwerk

de 1e steen de eerste lagen

het huis is klaar

De oplevering en inwijding, dit gebeurd door in de kamer cocosmelk te koken en uit te gieten op alle hoeken van het huis.

Filmpjes Opening 1
Opening 2
  • Op Bali wordt ook volop gebouwd aan een nieuwe woning.

Het oude huis
Er wordt volop gesjouwd en gegraven
De hele familie helpt mee met bouwen en het resultaat mag er zijn

• In Kenia gaan we i.s.m. Stichting Samen Succes een klein gezondheidscentrum bouwen.

Bouw 2020

Voor Stichting Mebi is 2020 het bouwjaar:

* In Kenia zijn we Nice place aan het bouwen i.s.m. Amref.
Zie pagina Kenia 2019/2020

* Ook in Kenia hebben we i.s.m Stichting Samen Succes een slaapgebouw bij een school gebouwd voor meisjes. Zie hierbij de verantwoording door Samen Succes en foto’s

De aanvraag

In juni 2020 heeft StichtingMebi toegezegd een project van Samen Succes volledig financieel te willen ondersteunen. Het betreft de bouw van een slaapgebouw voor de lagere school in Onoch, gelegen in Sekerr in WestPokot, Kenia.
Dit project past bij de doelstelling van Samen Succes om via onderwijs bij te dragen aan de ontwikkeling van deze arme, zeer geďsoleerde streek.

De uitvoering en verantwoording door SamenSucces

Lokale inwoners hebben geholpen bij de bouw o.a. met het water halen en stenen sjouwen.
Ondanks de curfew konden de bouwers hun werk uitvoeren, al moest men zich wel houden aan social distancing.
Sinds het voorjaar van 2020 zijn de scholen in Kenia vanwege het coronavirus gesloten tot de start van het nieuwe schooljaar in januari 2021.
Alleen de groepen 8 van de basisschool en klas 4 van de middelbare school zijn sinds kort weer naar school.
Vooral voor meisjes en jonge vrouwen is de sluiting van de scholen zeer nadelig.
De school biedt nu geen bescherming aan hen.
Meisjesbesnijdenis laait weer op, evenals gedwongen huwelijken, zo ziet ons lokale team.
Omdat meisjes na de besnijdenis kunnen worden uitgehuwelijkt, scheelt dat weer een mond om te voeden en het meisje levert haar ouders koeien op. Ons lokale team heeft daarom extra informatiebijeenkomsten belegd.
Dit maakt het belang van onderwijs nog eens extra duidelijk en we zijn dan ook erg blij dat we het door
StichtingMebi gesteunde project hebben kunnen uitvoeren.
Het slaapgebouw is klaar en de gemeenschap is blij en trots! Wij zijn StichtingMebi zeer erkentelijk!
Zoals jullie op de foto’s zien, heet het gebouw nu Mebi Girls Dormitory.
Het gebouw is direct in gebruik genomen door de meisjes van groep 8.
Ook de meisjes uit de gemeenschap die in klas 4 van de middelbare school zitten, maken nu gebruik van het slaapgebouw.
Omdat er nog geen stapelbedden en matrassen zijn, liggen zij nog op matten op de grond, zoals zij van huis uit gewend zijn.

Bouwproject Sri Lanka

Op Sri Lanka is er een huis gebouwd voor de allerarmsten die in een krot woonden i.s.m. Stichting House4SriLanka.

Deze bouw is inmiddels voltooid en de mensen wonen er al.
Het Mebi huis is met de bijhorende rituelen opgeleverd aan de familie.
Er is een tegel met denaam en het logo van Stichting Mebi en Stichting House4SriLanka gemaakt en deze is in de gevel verwerkt als herinnering.

Op de video van de  opening loopt de partner/projectleider door het huis zodat je een indruk krijgt hoe het er van binnen uitziet. Het huis wordt ingewijd door in het midden van de kamer een potje met kokosmelk te verwarmen op houtvuur en als het overkookt lopen ze met het potje naar buiten om op elke hoek de kokosmelk te gieten.
De familie kijkt niet heel erg vrolijk op de foto maar in Sri Lanka is het niet gebruikelijk dat je lachend op de foto gaat, maar ze zijn wel heel erg blij met dit goede huis waardoor ze een fatsoenlijk dak boven hun hoofd hebben.

Dit dankzij de betaling door Stichting Mebi.

Zie foto’s en filmpjes van het oude huis, het nieuwe huis en de inwijding.

M E N U

Bouw 2020 / 2021

Afrika
Opening A Nice Place

Kenia 2019/2021
     Kenia 2015

Zambia 2012

2010 - 2014

Financiele verantwoording

Rekening nummer Stichting Mebi

Rabobank nummer
NL23 RABO 0156 6295 18

x

Stichting Mebi is aangemerkt als ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling).
x
Vanaf 1 januari 2010 is Stichting Mebi door de belasting aangemerkt als ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling).